Два роки поспіль програма «Бібліоміст» ініціювала проведення навчального проекту «Сучасний бібліотекар», намагаючись навчити сучасним інформаційно-комунікаційним технологіям молодих і талановитих бібліотечних працівників зі всієї України. Адже лише за умови своєчасного навчання можливе оперативне реагування на всі виклики, що виникають під час побудови інформаційного суспільства, суспільства знань.
Навчальний проект складався з трьох етапів і вимагав від молодих фахівців періодичної участі у заходах і тренінгах (2 – 3 рази на тиждень) та виконання домашніх завдань. Кожен етап завершувався фінальним домашнім завданням, за результатами оцінки якого обиралися найкращі роботи.
З 337 претендентів, що подали заявки для навчання у І етапі "Сучасного-2" були відібрані 213 учасників з 19 областей нашої держави. У Харківській області сформовано дві групи (по 10 бібліотечних працівників), що навчалися протягом березня – квітня 2014 р. на базі Регіонального тренінгового центру Харківської ОУНБ, ХДНБ ім. В. Г. Короленка.
Одним з учасників цього етапу стала і я - Юліана Ходарєва, член Молодіжної секції УБА, співробітник науково-дослідного відділу бібліотекознавства і бібліографознавства ХДНБ ім. В. Г. Короленка. Особисто мені деякі теми навчальної програми виявилися вкрай необхідними і викликали жвавий інтерес, зокрема питання апаратного і програмного забезпечення, підключення до Інтернету, використання хмарних технологій тощо. Загалом, участь у проекті стала важливою віхою у моєму професійному розвитку, дозволила досягти певних результатів.
Участь у І етапі конкурсу стала стимулом отримання нових знань та поштовхом до активного самонавчання. Це і участь у вебінарах, ініційованих Молодіжною секцією УБА «Буктрейлер» у 2014 р. і самостійне вивчення скрінкастингу (зокрема, програмного продукту «Екранна камера», призначеного для запису відео з екрана монітора).
Крім того, отримані практичні навички застосування інформаційно-комунікаційних технологій (у т.ч. хмарних технологій) використовувалися для вирішення виробничих завдань. Так, засобами Google forms розроблені електронні версії двох анкет локального дослідження «Інформаційні потреби і запити користувачів Харківської державної наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка з позицій моніторингу».
Даний моніторинг допомагає адекватно оцінювати діяльність бібліотеки, регулювати її розвиток, створювати надійне та об’єктивне підґрунтя для задоволення інформаційних потреб і запитів користувачів. Він здійснюється за декількома напрямами, а саме: моніторинг інформаційних потреб користувачів (основний, проводиться з 2003 р.), моніторинг інформаційних потреб користувачів Інтернет-центру (з 2004 р.).
Анкету «Інформаційні потреби і запити користувачів ХДНБ ім. В. Г. Короленка» розміщено на веб-сайті бібліотеки, виставлено посилання на неї у соціальних мережах (Facebook, Twitter, ВКонтакте, FriendFeed). Анкету розроблено для Інтернет-центру з метою проведення анкетування в електронному режимі.
Отримані в проекті знання щодо формування власних сховищ на клауд-дисках для подальшої роботи з ними показали мені їх переваги: оперативність, надійність, суттєва економія часу - саме те, що потрібно мені у роботі.
Під час занять були налагоджені комунікації з колегами з книгозбірень інших систем і відомств. А реєстрація та спілкування у Google+, Facebook протягом навчання, продовжує наші відносини і після їх завершення.
Проект "Сучасний бібліотекар-2" став поштовхом до активізації моїх творчих здібностей, надав можливість втілити у життя креативні задуми і проекти, спираючись на ті знання, що були отримані під час навчального процесу.
Після участі в "Сучасному" я здійснила навчання колег (зокрема, проведено навчальні заняття у власному відділі – оглядові лекційні та практичні заняття зі створення анкети; надано індивідуальні консультації фахівцям бібліотеки щодо моніторингу і оцінки).
Отже, завдяки участі у проекті я отримала можливість виступити в ролі лектора, тренера, поділитися отриманим досвідом з колегами, а також сприяти популяризації та рекламі проекту «Сучасний бібліотекар - 2» шляхом поширення інформації про нього серед "короленківців".
Тиражування власного досвіду учасників і фіналістів відбувалося у соціальних медіа під час навчального процесу протягом усіх етапів проекту через обговорення, поширення фотографій, думок, коментарів, за чим я активно слідкую.
Відрадно, що стати тренерами та презентувати власний досвід мали змогу фіналісти третього етапу «Сучасного бібліотекаря 2» на Національній ярмарці бібліотечних інновацій - 2014 «Сучасна бібліотека: Міст Ваш!» у м. Києві 24 липня у межах окремої секції «ІТ-експрес». Їх участь стала своєрідною родзинкою заходу, організованого програмою «Бібліоміст» та зібрала значну кількість бажаючих долучитися до світу нових технологій.
Таким чином, участь у навчальному проекті «Сучасний бібліотекар - 2» для бібліотечних працівників України - це сукупність багатьох шансів та можливостей:
- отримати нові знання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій;
- застосовувати їх на практиці, підвищуючи якісні і кількісні показники виробничого процесу;
- відчути в собі творця, який не лише має ідею, але й втілює її у життя, самостійно оформлюючи у певний кінцевий продукт (чи то відеоролик, чи то світлина, чи то презентація або ін.);
- об’єднати навколо цікавої ідеї бібліотечну та місцеву громаду;
- значно розширити коло друзів, однодумців, колег, що в свою чергу призведе до розширення кола інтересів, власного світогляду та подальшого самовдосконалення;
- сприяти формуванню нового іміджу вітчизняного бібліотечного працівника;
- отримати знання, вміння та навички ораторського мистецтва;
- сприяти навчанню колег та позиціонувати себе як лектора, тренера, тьютора або модератора навчальних проектів;
- отримати визнання власних досягнень і здобутків серед бібліотечної громадськості не лише власного села/міста/області, але й всієї країни, сприяти подальшому професійному і кар’єрному зростанню.
Ю. В. Ходарєва,
член Молодіжної секції УБА,
гол. бібліотекар Харківської державної
наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка
Немає коментарів:
Дописати коментар