понеділок, 4 серпня 2014 р.

Віртуальний консультант – як нетипова форма спілкування з користувачами бібліотеки

Ми не одноразово чули словосполучення «віртуальний консультант на сайті бібліотеки». Але що ж ми розуміємо під цим?

Можливо онлайн спілкування з бібліотекарем через програму скап? Або чат-спілкування? А можливо спілкування з штучним інтелектом..?

Можливо!
І саме на сайті Воєводської і Міської Публічної Бібліотеки в місті Жешув (Польща) незабаром розпочне свою роботу віртуальний консультант, що являє собою комп'ютерну програму, яка працює за допомогою методів і технологій штучного інтелекту і дає можливість безпосередньої розмови з користувачем. 


Знайомство з цією унікальною послугою сталося під час виступу завідуючої відділом комп’ютеризації бібліотечних процесів Воєводської і Міської Публічної Бібліотеки в місті Жешув, пані Божени Янди, яке проходило в рамках Польсько-Українського форуму молодих бібліотекарів „Бібліотека без кордонів” у м. Жешув (Польща) у червні 2014 року. 

Отже, хто ж такий віртуальний консультант (ВК)?

Зовні - це ввічлива, стильна та ділова бібліотекарка, яка надає користувачам сайту інформацію про бібліотеку та її послуги. А за зовнішньою оболонкою ховається спеціальна програма, написана на замовлення в рамках проекту «Електронні послуги в сучасній бібліотеці», який реалізується на базі Воєводської і Міської Публічної Бібліотеки міста Жешув.

В своїй роботі віртуальний консультант використовує дві бази знань. Перша - це  база знань, стосовно послуг бібліотеки, а друга - загальна база знань.

Кожна база знань складається з так званих "фактів". Під «фактом» розуміється відповідь віртуального консультанта.

Загальна база знань містить відповіді на питання, що не мають відношення до бібліотеки. Наприклад інформацію про погоду, більше ніж 2000 історичних фактів, близько 80 000 відповідей на питання з різних галузей інформації та багато іншого.

Що ж стосується інформації про роботу бібліотеки, то віртуальний консультант в змозі відповісти приблизно на 100 запитань.

Наприклад:
• Як записатися до бібліотеки?
• Чи можу я записати дитину в бібліотеку?
• Чи можу я брати книги в бібліотеці, якщо я не житель міста Жешув?
• Що можна взяти в бібліотеці?
• Як довго я можу тримати книги?
• Як багато книг може брати один читач?
• Як продовжити запозичені книги через Інтернет?
• Чи можу я взяти книгу з іншої бібліотеки та інші.

Під час спілкування з віртуальним консультантом може виникнути враження спілкування з живою людиною. З початку розмови консультант ввічливо Вас привітає, запитає, що Вас цікавить і чим Вам допомогти. В подальшому ВК буде всіляко заохочувати Вас до бесіди, пропонуючи теми для розмови.

Але ж звичайно є теми на які ВК не в змозі відповісти і на цей випадок в нього спрацьовує спеціальний механізм, що дозволяє ухилитися від відповіді. Та не думайте, що зможете його ображати, бо на цей випадок спрацює реакція на лихослів'я.

Звичайно, що віртуальний консультант ніколи не замінить живе спілкування з бібліотекарем, та не слід думати, що бібліотеки не мають права на нові нестандартні та цікаві послуги. Сьогодні бібліотеки вдало використовують в своїй роботі ІТ-технології і тим самим залучають нових користувачів.

Раджу всім познайомитись з віртуальним консультантом Воєводської і Міської Публічної Бібліотеки міста Жешув особисто і нехай Вас не засмучує той факт, що він розмовляє лише польською мовою, Ви обов’язково отримаєте задоволення.

Світлана Зайко
член Молодіжної секції УБА, 
провідний бібліограф Центральної бібліотеки
для дорослих м. Миколаєва

Немає коментарів:

Дописати коментар