понеділок, 8 липня 2013 р.

Як підвищити професійний рівень молодому бібліотекарю?

Нове інформаційне середовище суттєво позначилося на діяльності бібліотечних працівників і зумовило появу нових тенденцій у підході до професії бібліотекаря.
Введення молодих спеціалістів та осіб без спеціальних знань в бібліотечну професію потребує цілеспрямованої підготовки та перепідготовки залежно від функціональних обов’язків.
Знайомство з бібліотекою, її історією становлення та розвитку, вивчення нового матеріалу, нормативної документації, оволодіння необхідними прийомами і навичками, участь у підготовці оглядів спеціальних періодичних видань, нової літератури, що проводяться в межах відділу або бібліотеки, в науково-практичних конференціях, семінарах, практикумах, тренінгах – все це гарний початок, що визначить розвиток бібліотекаря на багато років вперед.
На сьогодні дослідники виділяють наступні форми підвищення кваліфікації бібліотечних фахівців:
- підвищення кваліфікації поза межами області – навчання на курсах, семінарах, що проводить Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв України, тренери та представники громадських організацій (наприклад, УБА);
- курси, що проходять на базі установи чи обласної наукової бібліотеки;
- семінари, семінари-практикуми, семінари-тренінги, проблемні семінари, семінари-колоквіуми, вільні дискусії;
- творчі лабораторії, майстерні, лабораторії передового досвіду, майстер-класи, «круглі столи»;
- Дні фахівця, дні творчої ініціативи, творчі відрядження, наочні досьє, години професійних таємниць, години взаємних порад, методичні бібліогодини, професійні консультування;
- методики ігрового моделювання або методи активного навчання: ділова гра, аналітична гра, рольова гра, ситуаційна гра;
- школи професійної майстерності, стажування молодих фахівців, школи керівників, професійні діалоги;
- методичний моніторинг, який включає:
а) динаміку основних показників діяльності книгозбірень;
б) динаміку стану бібліотечних фондів;
в) динаміку руху кадрів;
г) безпосереднє обстеження діяльності бібліотек;
- двоступенева система підвищення кваліфікації: спочатку для методистів, а потім вони навчають працівників бібліотеки;
-  самоосвіта: знайомство з фаховими виданнями, дні перегляду нових надходжень тощо.
Я, як методист, для якого проблеми підвищення кваліфікації є досить актуальними, хочу особливу увагу звернути на питання самоосвіти, адже, мабуть, кожен молодий фахівець зіткнувся з тим, що, якщо на курси з підвищення кваліфікації або якісь інші заходи і відправляються працівники бібліотеки, то вже далеко не молоді, а з певним досвідом і стажем роботи. Молодим же бібліотекарям, які дійсно люблять свою професію, і яким небайдужий рівень їхньої професійності, залишається лише на власному досвіді пізнавати всі ази професії, конкретної ланки. Бути обізнаним із найактуальніших питань та проблем бібліотекознавства, документознавства, бібліографознавства тощо кожному молодому фахівцю допоможуть фахові періодичні видання.
Хочу перерахувати фахову періодику, яка може стати у пригоді молодим бібліотекарям: «Архіви України», «Библиография», «Библиосфера», «Библиотека», «Библиотека в школе», «Библиотека в эпоху перемен», «Библиотека и закон», «Библиотеки учебных заведений», «Библиотековедение», «Библиотечная газета», «Библиотечная столица», «Библиотечное дело», «БібліоТека» , «Бібліотекар України», «Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія», «Бібліотечна планета», «Бібліотечний вісник», «Бібліотечний форум України», «Вестник Библиотечной Ассамблеи Евразии», «Вісник Книжкової палати», «Друг читача», «Друкарство», «Информационные ресурсы России», «Книжковий клуб плюс», «Мир библиографии», «Медиатека и мир», «Научные и технические библиотеки», «Независимый библиотечный адвокат», «Новая библиотека», «Світ дитячих бібліотек», «Современная библиотека», «Университетская книга», «Читаем, учимся, играем», «Шкільна бібліотека», «Шкільна бібліотека плюс», «Шкільний бібліотекар», «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр», «Школьная библиотека» та ін.
Майже половину з перерахованих вище видань можна знайти в електронному вигляді. Це досить зручно, адже практично жодна бібліотека не передплачує такої кількості періодики бібліотекознавчої тематики.
Тож бажаю вам, шановні мої колеги, приємного навчання, професійного зростання і успіхів на бібліотечній ниві.

З найкращими побажаннями,
Анна Копилова, м. н. с.
Державної науково-педагогічної бібліотеки 
України імені В. О. Сухомлинського

1 коментар:

  1. Фахову періодику перелічили, а блоги... Якщо цей запис зроблено у блозі, то значить вони теж цілком придатні для роботи, правда =) ? Є купа всіляких-різних сторінок де можна надибати цікаве та корисне.

    ВідповістиВидалити