вівторок, 25 червня 2013 р.

ФОРМУЄМО НАЦІЮ ЧИТАЮЧИХ…

Фінляндія, м. Тампере
дитяча зона читання у одній з бібліотек,
Конгрес ІФЛА-2012
 Проблема використання інформаційних ресурсів бібліотеки, як і проблема читання в епоху розвитку електронних ресурсів серед пріоритетних на сьогоднішній день. Досить поширеною останнім часом стала думка про кризу читання, втрату інтересу до книги серед представників громади як основного джерела духовного розвитку. Протягом останніх років читання стало втрачати статус національної культурної традиції в багатьох країнах світу. У той же час від рівня культурної компетентності громадян значною мірою залежить конкурентоспроможність країни та її національна безпека. Нині особливо актуальними є дослідження проблем читання, формування читацької культури і читацької компетенції.
На сьогодні читацька культура особистості у центрі уваги. В Україні було підготовлено концепцію Державної цільової національно-культурної програми популяризації вітчизняної видавничої продукції та читання на 2014 – 2018 роки. Згідно з проектом, «метою прийняття програми має стати відродження соціальної ролі вітчизняної книги через популяризацію української видавничої продукції, читання як процесу культурного, духовного, професійного та інтелектуального збагачення людини».
Журнал «Фокус» констатує, що українці мало читають, особливо у порівнянні з Німеччиною та сусідньою Польщею: /http://dt.ua/CULTURE/literaturni-vpodobannya-ukrayinciv-detektivi-zhinochi-romani-i-shanson-u-prozi.html/.
Цікавим є дослідження Pew Research Center’s Internet & American Life Project, згідно з яким 21% американців (1/5) читає електронні книги. Зростання популярності користування електронними читанками в американській культурі пояснюється багатьма факторами. Вже у грудні 2011 р. 43% американців віком від 16 і старше надають перевагу Kindle та Nook, аніж читанню журналів, газет тощо. Проте варто зауважити, що 88% читачів, які користуються електронними гаджетами, одночасно читають паперові книги. Так користувач е-читанки в середньому прочитує протягом року до 24 найменувань у порівнянні з тим, хто прочитує лише 15 паперових книг. Дослідження 2011 р. вказує, що 72% американців прочитало за рік одну друковану книгу, 11% – прослухало одну аудіокнигу та 17%, які скористались електронною читанкою. 94% американців відзначили, що бібліотеки відіграють першочергову роль у житті їх дітей, 79% виокремлюють бібліотеку серед інших культурно-освітніх установ як «дуже важливу».
Фінляндія, м. Гельсінки
"У свідомості малюка Бібліотека
- це місце, де можна почитати"
Щодо причин зменшення інтересу до читання в Україні експерти вказують на відсутність потреби бути справді освіченим, а також інтенсивний розвиток інформаційних технологій, посилення впливу Інтернет-культури, соціальних мереж, а також використання мобільних пристроїв. Ці фактори сприяли різкому падінню інтересу до друкованого слова. У 2011 році згідно з даними агентства Canalys продаж смартфонів у світі зріс на 62,7 % і становив майже 288 млн. штук. У кінці 2012 р. аналітики прогнозували продаж вже 650 млн. смартфонів. У Китаї, Індії, Німеччині, Польщі та Росії тощо з кожним роком збільшується доля смартфонів, планшетів, нетбуків. Україна не є винятком. Таке широке поширення мобільних пристроїв в усіх верствах населення призводить до стихійного застосування їх у навчальному процесі і самонавчанні, вони забезпечують безперервний доступ до інформації у будь-якому місці у зручний час.
Спілкуючись з молодими колегами на Конгресі ІФЛА 2012 р. у Фінляндії, я зрозуміла, що проблема читання також серед першочергових. Бібліотечна молодь світу бере активну участь у різних заходах щодо популяризації читання серед дітей, молоді, а також серед дорослих. На їх думку, примусити читати – неможливо, а "заразити" читанням – можна. Проте як?
За підтримки Данської агенції бібліотек та медіа діє відома програма з популяризації читання серед різних верств населення. Програма передбачає, що на радіо оголошуються книги, які є популярними щодо читання на певний визначений термін. Оголошуються різні заходи, які передбачають обговорення, дискусії, зустрічі з письменниками тощо. Цікавим виявився проект «Жива бібліотека», який народився у Данії і на сьогоднішній день обійшов майже усі країни світу. Данська агенція бібліотек та медіа запустила проект «Книги в подарунок дітям», коли їм виповнюється 6, 12, 18 і 36 місяців. Даною програмою охоплено близько 20 000 дітей з вразливих сімей іммігрантів, вони отримують по 16 різних книг, у тому числі компакт-диски з музикою і аудіокниги.
Фінляндія, Конгрес ІФ
Щорічна міжнародна літературна премія Астрид Ліндгрен (The Astrid Lingren Memorial Award) «За твори для дітей і молоді» привертає увагу світової громадськості до літератури для дітей і підлітків та до прав дітей. Вона надається письменнику за виключний вклад у розвиток дитячої книги, а також за будь-яку діяльність з популяризації читання і захисту прав дитини. Та й сума нагородження не маленька – 500 000 Євро.
Під час відвідування фінських бібліотек мене здивувало наполегливе заохочення батьками своїх дітей до користування послугами бібліотеки. Книги читають батьки дітям у бібліотеці, оскільки тут можна не тільки почитати, а й розважитися разом з друзями. А ось Данія привабила своїми театрами прочитання книги та театралізації. Я й гадки не мала до цього, що ти, навіть якщо тобі всього 2 роки, можеш взяти участь у театральній виставі. Вражає VIP зона для майбутніх матусь, які залюбки приходять до бібліотеки прочитати літературу, підібрану саме для них.
На сьогоднішній день бібліотеки України всебічно популяризують свій книжковий фонд та новітні послуги серед різних категорій користувачів, серед яких такі заходи, як «Бібліотека виходить у люди» (читання влітку), «Презентація-реклама книг у новому форматі», використання нових технологій (Веб 2.0) в бібліотеці, відкриття інклюзивних читальних залів, сімейне читання, театри книги та багато інших креативних акцій.
В Україні був представлений свій варіант американського проекту "Одне місто – одна книга". Так за сприяння Посольства США в Україні та підтримки Вінницької ОУНБ ім. К.А. Тімірязєва у рамках програми «Велике читання» було проведено конкурс на найкращу міні-виставу за романом Рея Бредбері «451° за Фаренгейтом». Усі заходи були спрямовані на те, щоб залучити мешканців міста до читання однієї книги, до її обговорення, а також до того, щоб люди вчилися отримувати задоволення від читання.
Данія, Міжнародна конференція Next Library- 2011
Театр книги – один із засобів популяризації літературного твору, що реалізується через театралізацію. При Вінницькій ОУНБ діє театр книги «Прочитання» /керівник – Марина Ревенко/, до складу якого входить народний театр-студія «Сьоме небо» ВНМУ ім. М.І. Пирогова. Народний театр-студія «Сьоме небо» був створений у січні 2011 року на базі бібліотеки як осередок спілкування з цікавими людьми – шанувальниками літератури, книги, живого слова, театрального мистецтва.
Проект «Книга і мистецтво – реконструкція старовинних балів в поєднанні з театралізованим представленням класичних літературних творів (спільно зі студією старовинного танцю «Pas Aerienne»). Проект «Поезія без купюр» – спрямований на підтримку обдарованих молодих поетів, розвиток творчої особистості, популяризацію та заохочення молоді до творчості, мистецтва та читання. У рамках проекту відбувається низка різноманітних вечорів, зустрічей, презентацій, майстер-класів від професійних поетів Вінниччини. «Класичний четвер. 10 кращих книг» – це третій проект театру книги «Прочитання», який проходить у форматі відкритих читань з метою популяризації книги і спрямований на привернення уваги молоді до кращих творів вітчизняної та світової літератури.
Без сумніву, нам потрібні такі проекти, спрямовані на поширення ідеї про цінність читання, на створення позитивного іміджу бібліотеки як інформаційного центру, на подолання культурної ізоляції окремих соціальних груп, на відродження класичної традиції сімейного читання, на формування майбутніх громадян «суспільства знань». І мені, як молодому фахівцю, буде цікаво взяти участь у різних заходах щодо популяризації читання.
Юлія Кашпрук,
Вінницька ОУНБ ім. К.А. Тімірязєва

1 коментар:

  1. На прохання тих, хто бажає прочитати статтю у повному обсязі. Лінк -
    https://docs.google.com/document/d/1rYjDaQz7eZm2olZSULTd_OS-YosDy5xp5UA4ubdN5mI/edit

    ВідповістиВидалити